Powered By Blogger

Monday 22 August 2011

Elegi Tiga Hati (sedih)

Sedih..
Kala pagi ku tak menjadi siang...
tak memanah ku lagi dengan belaian lembut para suster rumah sakit..
Ingin ku bermimpi di selembar harap..
Membilas resah ku
juga jasad kotor ku
bersama seutas sayang keramat mu,
sedih..
Maaf kan aku..
Tak mampu ku dulang mawar
di dua haribaan sekaligus
biar saja ku peluk
biru lebam kecewa ini..
Parut pedih sepi ini
bersama hujan di tengah gurun gobi
Walaupun tak jua ku temu
di mana tetes-tetes nya..
Sedih..
Sungguh ku ingin menyapa
sepasang merpati
di lembah sunyi senyap
terlindung dari tatap nanar
dan merah nya muka sang
pemabuk..
Walau bimbang ku membatu
mereka ingat jalan pulang..
Karna sumpah!
Aku juga slalu lupa
di taman edelweist mana
jalang ku bersarang..
Sedih..
Aku letih,.
Biarkan mata binal ku
melayu kekurangan pupuk!
Agar ku tak tersinggung
saat mentari menyindir ku..
Tak pernah lagi ku temui jejak-jejak masa lalu
di hutan cemara penuh carut-marut..
Ku biarkan saja ia sendiri
tak berayah..
Tak beribu.
Dan beranak pinak
masya bodoh!..
Sedih..
Terima Kasih..
karna ijin kan aku berbaring di tampuk kelu mu
karna penuhi
dahaga buta ku!

(Antara Tanjung Pinang-Lingga 20 agustus 2009 di atas kapal Marine.H)
#dedicated to R and R,aku sayang kalian berdua#

No comments:

Post a Comment